Rafaello

Tänkte göra ett litet inlägg om Rafaello, alias Mini, som jag skolar upp/rider till nån dag i veckan.
Minis utveckling sen jag började rida honom har varit enorm, på gott och ont.
När vi började hade han den sämsta kondis jag varit med om - vi travade ett varv, och han flåsade och var genomsvettig. Visst, jag är väldigt stor på ponnyn, men han flåsade lika mycket med hans ägare Vanessa - 7 år.

Med tiden att hans kondis blev bättre, har han också förändras - massor. I början var han väldigt lat (han orkade inte) och alltid mycket snäll. Senast i förrgår stack han med mig, jag hade noll kontroll på lilla welsh mountainen, ända tills vägen och diket kom emot. Han är mycket sällan svettig, och orkar hålla på mycket mera. MEN han har börjat bråka massor, både från marken och i ridningen, så en massa jobb har vi nog framför oss. 
Dock var han väldigt fin i söndas, red honom inspänd i gummiband så han ska gå rätt och bygga rätt sorts muskulatur, dock löst spänt gummiband så det inte blev för tungt för lillponnyn. :)
För er som undrar
Mini är ca 115-125 gissar jag på i mkh, själv är jag 156-157cm lång, väger strax över 50kg.

Kommentarer
Postat av: Mira

Har du tänkt på att om han plötsligt börjar bråka kan det vara något som är fel? Kolla hans tänder, och när du ändå ser så stor ut på honom, kolla utrustningen och ryggen, om han börjat när du startade att rida honom mera. Tror problemet kan ha en naturlig orsak. Och bråkar han från marken testa lite horsemanship. Släpp lös honom och försök att kontrollera honom utan lina. Han kanske inte bråkar, utan försöker säga något. Jag kan ha fel, men för säkerhetsskull kolla! Så han inte blir föstörd för alltid, Lycka till! :)

2011-06-23 @ 19:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0