Kaninuppfödningen

Tänkte berätta lite om den kaninuppfödning i liten skala jag driver.

Eftersom jag fått en del frågor om detta finns det nu en länk direkt till detta ilägg på designen, bra va!? :)

Året var 2004, då jag fick hem min första lejonhuvade kanin. En blev två, som blev fyra. Idag har jag 8st vuxna kaniner, både avelsdjur, och hoppkaniner. Jag har inte satsat så hårt på utställningsdjur, utan främst hoppare, och korsningar av olika slag. Just nu satsar jag mer på utställning, och försöker få fram lejonhuvade med holländarteckning, och det finns ingen annan här i Finland som gör detta!

Min första holländar/lejonkull kom i somras, och jag sparade en hona med helt okej teckning, för att vara första korsningen. Hon heter Felicia, och väntar nu ungar, och jag hoppas ju på en godkänt tecknad, även om det är grymt höga krav för generation 2 ;)

En oredigerad bild på Felicia


Mannen Benjamin som nu ska bli pappa :)

Sen så hopptävlar jag ju en del också, främsta hoppkaninerna just är Ingrid & Brynolf, båda medelsvår klassade. Men dock så ska jag försöka att få startat ingrid i Svår nästa år.


Ingrid tränar lite här hemma :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0